Ruijan Kaiku valgte luksuskrus. (Foto: Arne Hauge)
Mulig overdrivelse følger: En kopp kaffe blir aldri mer den samme.
Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no
Kveenikuppi 2019: I forbindelse med konkurransen om beste kvenske kulturmarkør, fant Ruijan Kaiku tiden moden for anskaffelse av et eget krus, eller kopp som det også kalles. Den koppen, klekket vi ut, skulle de 6 beste bidragene få tilsendt.
Etter mye fintenking, alene og i plenum, endte vi med en framtidsrettet design bestående av vår logo samt kvenrosen samt en illustrasjon av et kvenpar. Kvenparet er ikledd kvendrakten, og den romantiske scene er produsert av vår streksterke hustegner Wilfred Hildonen.
Til det forhold at koppen er porselenshvit kunne vi høstet en viss kreditt ved å foredra lenge om kvenenes sans for renhet og renslighet samt farge på alt fra gardiner til duker og gebiss og stakk, men faktum at er at porselen i seg selv er hvitt, slik at ytre fargevalg langt på vei sa seg selv.
Til koppens innside var vi langt mer vågale. Her gikk vi for en smøremyk nyanse av fargen punainen – rød – en nyanse temmelig nær den vakre punainen man gjenfinner i kvenrosen.
Ruijan Kaikus nye luksuskrus kan fylles med kaffe, te, kakao eller for den saks skyld vann, idet gjenstanden er slik konstruert at den innenfor rimelighetens grense skal tåle både varme og kalde væsker.
Det man også kan merke seg hvis man drikker, er at logoen er lagt til styrbord side (sett aktenfor hank.) Det betyr at logoen er synlig ikke for den som drikker, men for dem som eventuelt gidder å se på at man drikker. Nå er logoers beliggenhet for de fleste av oss sikkert av underordnet betydning, men detaljen er kjent i kretser som jobber innen markedsføring. Og som åpenbart må klø seg i hodet over folk som anser drikking som venstrehåndsarbeid.
Uansett, det viktige nå er å betrakte saken fra en annen side: