Man mister en del menneskelig nærhet, til gjengjeld slipper elever og lærere å reise. (Foto: Minoritet.se/skjermbilde fra undervisning)

 

Ja, sier Mervi Erkheikki, «distanselærer» i meänkieli.

 

Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no

 

Fjernundervisning har vunnet mye terreng de senere årene – med særskilt relevans for minoritetsspråkene hvor elevene er få, lærerne færre, og alle som regel bosatt langt fra hverandre.

– Selv om distanseundervisning utelukker visse praktiske momenter, så gir det flere muligheter innen andre områder, sier Mervi Erkheikki til minoritet.se. Som morsmålslærer i meänkieli og finsk er Mervi en ettertraktet lærer, og sier til nyhetskanalen at hun har funnet en drømmejobb som lar henne bo i Stockholm, men undervise i hele Sverige.

Forskjellen mellom fjernundervisning og klasseromsundervisning, sier læreren, er egentlig ganske liten. Hun mister muligheten til å gi de minste elevene en trøstende klem, på den annen side lister hun tekniske problemer med data og nett vel så høyt som eventuelle pedagogiske utfordringer.

Du kan les om Mervi og se en videosnutt fra undervisningen her: Meänkieli på distanse