Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (innfelt) fra Arbeiderpartiet peker på forrige jernbaneutredning. (Innfelt foto: Morten Brakestad | Bakgrunnsfoto: Pål Vegard Eriksen)
Tornedalsrådet ba om ny jernbaneutredning, men statssekretær viser til forrige runde, hvis konklusjon var «ikke aktuelt.»
Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no
– Jernbaneforbindelsen mellom Skibotn og Kolari ble ikke vurdert i forbindelse med konseptvalgutredningen for Nord-Norgebanen, ettersom denne er avgrenset til strekningen Fauske-Narvik-Tromsø, med en mulig sidebane til Harstad.
Det sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap) i Samferdselsdepartementet.
Ruijan Kaiku har kontaktet departementet i forbindelse med Tornedalsrådets henvendelser til myndighetene, senest i mai, der de ba den finske og norske regjeringen utrede mulighetene for jernbaneforbindelse mellom Norge og Finland i nord, «både med tanke på forsyningsberedskap og sikkerhet», som de skrev.
Les også: Har ennå ikke hørt fra myndighetene
– Muligheten for å bygge en ny jernbaneforbindelse mellom Finland og Norge har imidlertid vært utredet tidligere, og strekningen mellom Skibotn og Kolari var blant alternativene som tidligere er utredet, sier stassekretæren.
Statssekretæren besvarte ikke spørsmålet direkte, om hvorvidt det kan være realistisk å tenke seg et jernbaneløft i nord i framtiden, også sett i lys av at Sverige og Finland nå er blitt Nato-medlemmer.
Hun sier imidlertid at det ikke var aktuelt å gå videre med den utredningen som er gjort, verken på norsk eller finsk side.
– Blant annet på grunn av markedspotensial, kostnader og konsekvensene for samiske interesser og verdifulle naturområder, avrunder Kroglund.