Hovedrolleinehaver Astrid Serine Hoel, regissør Haukur Gunnarsson og administrativ leder i Kvääniteatteri, Inger Birkelund, studerer den over 200 år gamle sølvkanna som Mor Lyng i sin tid eide. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)
Kvääniteatteri og teamet bak den nye forestillinga, Nuorassa kohisee, besøkte nylig Karkku/Havnnes. De ville vite mer om Madam Lyng.
Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no
Tidlig på 1790-tallet tok de to kvenguttene Moses og Mikkel livet av til sammen fem personer i Nuora/Rotsund. Historien lever imidlertid fortsatt, og er en sentral del av historien bak Kvääniteatteri sin nye forestilling, Nuorassa kohisee (suset i Rotsund), som har premiere 1. mars.
Godseier på det tidspunktet, Madam Lyng, Mor Lyng – eller Ovidia Fredericha Lyng (1767– 1848) som hun egentlig het – var bosatt i Rotsund.
Kun få år etter de brutale drapene valgte hun imidlertid å flytte over sundet til idylliske Karkku/Havnnes på Uløya. Muligens følte hun seg tryggere ute på ei øy.
Dette kunne Einar Giæver fortelle om da Kvääniteatteri og teamet bak forestillinga var på besøk ute på Havnnes nylig.
Høstet kunnskap
Delegasjonen fra teateret bestod av regissør Haukur Gunnarsson, teatersjef Frank Jørstad, administrativ leder Inger Birkelund, skuespillerne Astrid Serine Hoel, Ørjan Steinsvik og Anitta Suikkari.
Med var også komponist Ivar Beddari, produksjonsassistent Tina Eline Kristensen, kostymeprodusent Cårejånni Enderud, scenograf Bård Lie Thorbjørnsen og maskør Hege Ramstad.
Gjestene spurte og vertskapet fortalte, mens kaffetårene trillet og siste runde av årets solboller forsvant. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)
I forestillinga de forbereder seg til skal publikum, som Ruijan Kaiku tidligere har skrevet om, få stifte bedre bekjentskap med den ene morderen, forannevnte Moses. Det er Ørjan Steinsvik som innehar den rollen.
Les også: Klar med ti forestillinger på ni ulike steder
Moses hadde ei tante i Paskapuas/Baskabut i Reisadalen, som også er en hovedkarakter i historien, nemlig den kvensktalende tante Berret. Hun skal spilles av Anitta Suikkari.
Men den viktigste årsaken til teatergjengens Havnnes-besøk var å høste mer kunnskap om den tredje og siste hovedrollen, nemlig Mor Lyng, som skal spilles av Astrid Serine Hoel.
Godseier og 32 fosterbarn
På tidspunktet da de omtalte drapene fant sted, var Mor Lyng eier av hele Skjervøygodset, det vil si det som utgjør kommunene Skjervøy, Nordreisa, Kvænangen, og Kåfjord i dag.
Godset oppsto i 1783, da det store Tromsøgodset ble delt, og tilfalt hennes mann, Johan Hysing. Etter hans død i 1787 tok hun over. Senere giftet hun seg med Thomas Andreas Lyng, noe som forklarer hennes etternavn.
Einar Giæver delte villig av sin viten for et lydhørt selskap.
Selv er han en av Mor Lyngs etterkommere, i den forstand at hans tippoldefar, Jens Severin Hallen, var ett av hele 32 forsterbarn som hun tok til seg gjennom livet. Et ganske anseelig antall, og noe som angivelig er bakgrunnen for tilnavnet Mor Lyng.
Einar Giæver kunne fortelle mye om lokale forhold på og rundt Havnnes fra Mor Lyngs tid. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)
Sølvkanne
Giæver fant blant annet fram den godt og vel 200 år gamle sølvkanna som skal ha vært i Mor Lyngs eie, og som er skrevet inn i Nuorassa kohisee.
Den fikk deltakerne både studere og kjenne litt på.
– Denne kanna hadde Mor Lyngs foreldre fått i bryllupsgave. Så gikk den videre rundt i slekta etter hennes tid, via Trondheim og Oslo, før de som eide den sist kom opp for noen år siden og sa at kanna skulle være på Havnnes, kunne Giæver fortelle til gjestene.
Denne sølvkanna fikk mye oppmerksomhet fra gjestene fra Kvääniteatteri. Også den spiller en rolle i Nuorassa kohisee. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)
To av gjestene, Hoel og Gunnarsson, fikk også være med inn i det ærverdige huset der Mor Lyng bodde og der hun døde. Det er Einar Giæver som bor i denne i dag.
I stua sto ei gammel kiste, nummerert som nummer to. Den skal, ifølge Giæver, ha vært en av fem nummererte kister i Mor Lyngs eie, som de blant annet skal ha brukt i forbindelse med flyttingen. Hvor de øvrige kistene er, og om de fortsatt eksisterer, er imidlertid uvisst.
Einar Giæver (t.h) tok Haukur Gunnarsson (t.v) og Astrid Serine Hoel med inn i huset der Mor Lyng bodde. I bakgrunnen står en gammel kiste som godseieren skal ha eid. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)
Regissør Haukur Gunnarsson sa at de kunne hatt lyst, når det nærmer seg premieren, å få tatt et portrett av Astrid Serine i full kostyme i stua.
– Og hvis det passer, så hadde det egentlig vært fint å bare få sitte her litt, la Hoel til.
– Det er ingen problem, det kan vi få til. Da kan du få sitte Mor Lyngs stol også, sa Giæver.