– Pengene kommer godt med, de frigjør tid fra andre ting så jeg kan jobbe mest mulig med filmen, sier Kathrine Ulstein Johansen. (Foto: Maureen Bjerkan Olsen)
Kroner 150 000 i stipend. Det brøyter vei i vellinga når planen er å hedre bestemor med filmatisering av spøkelsesfull bok.
Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no
– Jeg ble utrolig glad. Og nokså stolt. Egentlig hadde jeg liten tro på å få det, men så ringte de, og da var overraskelsen stor. Kjempekoselig å få dette stipendet.
Det sier Kathrine Ulstein Johansen (31) etter at hun onsdag denne uken ble offentliggjort som en av 30 som for 2024 fikk Samfunnsløftets kunstnerstipend. I kategorien film. Sparebanken Nord-Norge står bak, og fordi stipendet gis til yrkesaktive kunstnere, bekrefter lakselvværingen at det foruten pengene også er en anerkjennelse av profesjonelt nivå på det man sysler med. Særlig når så mange som 206 søkere kranglet om beinet.
Først som hefte
Bestemor ble nevnt. Hun har gått bort nå, men Oddbjørg Ulstein ga i 2018 ut boken «Pävän ja yön kummitukset – Det spøker dag og natt», ei barnebok illustrert av søsteren Agnes Wilhelmsen og med parallelltekst på kvensk og norsk. Den boka vil barnebarnet filmatisere, stadig både med kvensk og norsk tale likens som i animasjonsfilmen «Kivikylä – Steinbygda.» Den var basert på bøkene til Agnes Eriksen, og da som nå har Kathrine med seg Siivet AS. Det kvenske filmselskapet med brødrene Anstein og Bjørnar Mikkelsen.
– Boka kom først ut som et ufarget lite hefte. Da hadde den også litt andre tegninger. Da jeg var liten brukte bestemor å lese til meg fra det heftet, så det må ha vært for rundt 20 år siden. Det er gode minner, bestemor som leste fra det hun selv hadde skrevet.
– Så filmen blir også til for å minnes henne?
Mer handling
– Ja, det også. Litt for å hedre bestemor. Jeg har lenge hatt lyst til å gjøre boka hennes om til film, og tenkt mye på det, sier filmskaperen, som har tegnet hele livet og har utdannelse innen design og håndverk.
«Kivikylä» handlet mye om stemning. Den lente seg på Eriksens fotografier og prøvde i liten grad å fange all handlingen. Filmen hun nå lager vil traske mer i handlingssporet.
– Det kan jo være at det blir noen endringer, men jeg tror ikke den blir særlig langt unna handlingen i originalen, sier Ulstein Johansen, som har sin største design-utfordring knyttet til filmens bakgrunn. Altså skape den omverden som de beveger seg i, de to skøyeraktige spøkelsene i bestemorens bok.
Rampete fargerikt
– Kivikylä hadde klare visuelle preferanser. Til den nye filmen må jeg designe alle elementene, selv om jeg naturligvis har en viss hjelp i tegningene. Pluss inspirasjon i form av foto vi har tatt på andre plasser.
– Men jeg tror det blir veldig gøy. Artig å kunne lage litt farge, særlig siden Kivikylä bildemessig var nokså tung og mørk. Den historien var også litt mer trist, spøkelsene i bestemors bok er ganske rampete, og det åpner for et helt annet kunstnerisk uttrykk, sier hun.
– Det er et stort prosjekt, og stipendet frigjør verdifull tid, sier Ulstein Johansen.
I løpet av 2026, da er filmen muligens klar for lerretet.