Elevene i Burfjord stusset litt da kvensktimen plutselig også ble matematikktime.
Foto: Katriina Pedersen
Skoleelever og barnehagebarn i Kvænangen har fått lære matematikk på kvensk denne uken.
Heidi Nilima Monsen
heidi@ruijan-kaiku.no
– Jeg tror nok elevene syns det var litt rart at jeg dro fram passer og matematikk i kvensk-/finsktimen, forteller Katriina Pedersen ved Naavuonon Kielisenteri/Språksenteret i Kvænangen.
– Men barnehagebarna tenkte nok ikke på dette som matematikk, men mer som lek med former, sier hun.
Denne uken fikk barnehagebarn og elever i Kvænangen brynt seg på det kvenske matematikkprosjektet som er utviklet av Pedersen og matematikkprofessor Hilja Huru.
– Dette er første gangen vi tester ut dette opplegget i skole og barnehage, forteller Pedersen.
Matte på kvensk
Det er skoleelever i Burfjord og barnehagebarn i Badderen som var først ut med å ha en matematikk-time på kvensk, og i dag får barnehagebarna i Burfjord leke seg med å forme doruller til kvenrosa sammen med Katriina. I tillegg til å lære det praktiske og fysiske om formene i kvenflagget, snakker Pedersen kvensk med barna underveis.
– Barnehagebarna får blant annet lære å telle på kvensk, samt høre de kvenske ordene for firkant og runding, mens de eldre barna lærer flere begreper tilknyttet kvenflagget i tillegg, sier hun.
Viktig læring
Hun påpeker at dette kvenske matematikkprosjektet er «work in progress», og at besøkene hos barnehagene og skoleelvene i Kvænangen har vært viktig læring.
– Vi får gode tips og tilbakemeldinger når vi er ute i felten som er viktig for å kunne utvikle dette opplegget videre, sier hun.
Språket er en viktig del av undervisningsopplegget, men tanken er at dette også skal kunne brukes av lærere som ikke har så stor kjennskap til kvensk.
Burfjordelever fikk prøve seg
Elever i Burfjord fikk denne uken prøvd matematikk på kvensk. Oppdrag: lage kvenrosa. To glimt av dette ser du i filmene nedenfor.
Filmet av Katriina Pedersen, Naavuonon Kielisenteri.
Les også: Nå kan du lage kvenrosa ved hjelp av matematikk