Svein-Erik Andersen og Ole Kristian Aspelund kan for første gang sette «sjøbein» i sin flunkende nye trebåt. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)

 

Sist lørdag kunne endelig Reisabåt-prosjektet sette første båt på vannet og vise fram sitt pågående arbeide for Paaskiviikko-publikummet.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

Det har nok sjeldent vært så mange mennesker samlet i fjøset på Bjørkly gård i Reisdalen som sist lørdag, da om lag tredve personer hadde møtt opp for å få med seg elveslippet av den flukende nye trebåten som til nå har kommet ut av Reisabåt-prosjektet. Det gamle dyreværelset fungerer i dag som produksjonslokale for tre byggelag som bygger hver sin trebåt.

Prosjektleder Ottar Remmen i Tura AS ønsket velkommen, før den musikalske duoen Kristin Mellem og Øystein Fredriksen satte stemningen med alt fra den lokalskrevne «Gapperosrosa» til «Villiruusu» og «Russisk schottis.» De frammøtte hadde anledning til å traske rundt og se på et par av båtene som fortsatt er under produksjon.

Les også: Et kvart århundre siden sist


Ottar Remmen leder Tura AS-prosjektet «Reisabåten – Overførelse og ivaretakelse av kunnskap om tradisjonell båtbyggeskikk.» (Kuva: Pål Vegard Eriksen)

– Etter elvesettingen kan de som ønsker det være med på en prøvetur. Da kan dere si at dere har sittet i en peise ny trebåt, sa Remmen til latter fra de frammøtte.

Etter musikken ble publikum sluset ut av produksjonslokalet og ned til elva som, til tross for 22 varmegrader utendørs, fortsatt ikke hadde steget så mye som fryktet. Dermed lot selve elvesettingen seg gjennomføre. Svein-Erik Andersen og Ole Kristian Aspelund fikk æren av å sette båten på vannet. Deres byggelag er foreløpig det eneste som har ferdigstilt sin båt. Den neste båten forventes å være ferdig i løpet av juni.

De to herrene tok et par runder på vannet, og kjørte så i land ved et grillhus på gården. Her ble det servert vafler, kaffe og saft, og publikum fikk anledning til å være med på en om lag kilometerlang prøvetur til Puntansuanto/Puntastilla, et tilbud flere valgte å benytte seg av.

Første, men ikke siste

Ole Kristian Aspelund har for første gang vært med på å bygge Reisabåten i tre, men det blir ikke den siste, lover debutanten.

– Jeg synes det har gått bra. Alle på byggelaget har litt snekkererfaring, og jeg synes vi har funnet gode løsninger. I tillegg har vi fått god hjelp fra mentorene i Alta (Tor Inge Lethigangas og Arne Helstrøm Jørgensen, red. anm.), sier Aspelund.


Ole Kristian Aspelund har vært med på å bygge Reisabåten i tre for aller første gang. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)

Aspelund anslår at de har brukt cirka 400 til 500 timer til sammen på båten, men har ikke mistet motet av den grunn.

– Vi skal bygge mange båter til. Dette er bare begynnelsen. Vi har kappet opp masse material, og satser på to-tre båter til vinteren, sier han.

Aspelund var fornøyd etter jomfruturen på Reisaelva.

– Det er stor forskjell fra trebåt til plastbåt. Det er veldig behagelig å sitte i en trebåt, og jeg synes denne fungerte veldig bra. Jeg er veldig fornøyd med resultatet, sier han.

Les også: Båtbyggementor: – Kunnskapen bør være et felleseie

– Hva skal dere gjøre med denne båten?

– Den skal vi selge, dersom noen vil kjøpe den. Dersom det lar seg gjøre og er interesse for det, så kommer vi til å bygge flere båter for salg. Men i utgangspunktet skal vi i alle fall bygge slik at alle på laget får hver sin trebåt, sier Aspelund.


Kristin Mellem og Øystein Fredriksen satte stemningen på elveslipp-arrangementet under Paaskiviikko. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)