Den intelligente veistrekninga langs E8 mellom Skibotn og Kilpisjärvi er slett og fin, men parkeringsplassene, som her ved Rovijokifossen, har ikke den planlagte standarden. Kuva: Liisa Koivulehto

 

Flere år og flere hundre millioner kroner er blitt brukt på den intelligente veistrekningen på E8 mellom Skibotn og Kilpisjärvi. Men rasteplassene er fremdeles mangelfulle.

 

Liisa Koivulehto
liisa@ruijan-kaiku.no

 

Om noen år har Statens vegvesen brukt 450 millioner kroner på å utvikle og prøve ut informasjonsteknologi innen transport i Norge.  Teknologien gjør det mulig for bilen og vegen å kommunisere med hverandre. Å kjøre langs en intelligent veg skal være tryggere, mer effektiv og miljøvennlig.

Dette er et nasjonalt satsingsområde, og det ene pilotprosjektet er langs E8, på veistykket mellom Skibotn og riksgrensa mot Finland.

Arbeidet i Skibotndalen har pågått i mange år. I 2016 kom en reguleringsplan om rasteplasser, men i dag, fire år senere, er rasteplassene fremdeles ikke utbygd.

Regulert i 2016

–  Skibotndalen er veldig populært reisemål for utøving av ulike formar for friluftsliv. Meir framkomeleg E8 vil gjere det lettare å nå ulike områder av dalen, og som igjen kan generera til auka friluftsaktivitet. På strekninga er det fleire stopplommer og parkeringsplassar. Ved Rovvejohka, Didnojohka og Perskogen vil det vere tilrettelagt for gode parkeringsareal. Sistnemnte vil også fungere som rasteplass med toalett, sittebenkar mv., heter det i planbeskrivelsen Detaljregulering for E8 Riksgransa-Rovvejohka fra 2016.

I følge planen skal også den eksiterende tursti på nordsida av Rovijoki sikres. Utfartsparkeringer og rasteplasser skal ha universell utforming.

Hull i grusen, usikret sti

Men til tross for den intelligente veien ser rasteplassene like dumme ut, om ikke dummere enn før.

 

… ja itse asiassa täysin mahdotonta! Polku alas putoukselle kulkee kanjonin reunaa myöten. Polkua ei ole merkitty, ja se on paikoin hankala ja liukas. Kuva: Liisa Koivulehto

På rasteplassen ved Rovijoki, som ofte er stappfull av finske biler, er det grus og gjørme med store hull som fylles med vann når det regner. Ved siden av den gamle veibrua ligger store løse steinblokker som ser ut til å kunne ramle ned i elva når som helst. Rekkverket mot elva ser ikke trygg ut. Stien ned til fossen er ikke merket, og det er kanskje like bra, fordi den glatte og bratte stien er fremdeles ikke sikret.

Gode parkeringsarealer med rasteplasser, sittebenker og toaletter skal man også se langt etter lenger oppover i dalen.

 

Rovijoki stuper ned langs en trang passasje. Den gamle brua i enden av parkeringsplassen er uten sikring. Kuva: Liisa Koivulehto

 

– Mange ting som mangler

– Nei, det ser slett ikke ferdig ut, sier rådmann Willy Ørnebakk i Storfjord kommune.

– Det er mange ting som mangler. Vi ba om et møte med Statens vegvesen i vår, men det ble utsatt pga korona. Alle prosjekter står i stampe, helt fra Skibotn til riksgrensen. Vi skal ha et møte med vegvesenet og jeg håper at arbeidet snart kommer i gang, sier Ørnebakk.

I sommer var det særlig mange finske biler som kjørte gjennom Skibotndalen og mange av dem stoppet ved Rovijoki som er en populær severdighet.

– Fins det noen tall hvor mange som stopper ved Rovijokifossen?

– Nei, det har vi ikke. Statens vegvesen teller antall biler, men det fins ikke noen teller for antall besøkende på rasteplasser, forteller rådmannen.

Det stoppet opp

– Vi hadde pengene og skulle bygge den nedre delen, inkludert parkeringplassen og sikring av stien ved Rovnijoki, men så ble pengene omprioritert, forteller prosjektleder Jøran Heimdal i Statens vegvesen.

Hele veien fra grensa ned til krysset ved E6 skal bygges ny: Syv komma seks kilometer er ferdig, mens 31 km gjenstår.

– Det kommer nok nye bevilgninger i forbindelse med ny Nasjonal transportplan 2022-2033 som kommer til våren 2021, så vi må vente, sier Heimdal.