Kunstnerisk leder ved Klockriketeatern i Helsinki, Dan Henriksson, her på plass ved ærverdige Ongajoksetra i Mathisdalen utfor Alta i forbindelse med Kvääniteatteri sin nylig avholdte strategiseminar. (Kuva: Frank Halvorsen)
Klockriketeaterns kunstneriske leder synes det kvenske er spennende og er ikke fremmed for en framtidig samproduksjon med Kvääniteatteri.
Frank Halvorsen | Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no
– Jeg er her for å se på det fantastiske arbeidet som Kvääniteatteri gjør.
Det sier kunstnerisk leder i Klockriketeatern i Helsinki, Dan Henriksson, som er hentet inn for å lede strategi- og framtidsseminaret som ble avholdt i Alattio/Alta sist helg.
Les også: Holdt strategisamling: – Må være framme i skoene
Henriksson forteller at Kvääniteatteri har vært på besøk hos dem i Helsinki for noen år siden, ettersom også Klockriketeatern jobber flerspråklig.
– Da fikk vi god kontakt, og så har jeg en metode for å utvikle scenekunstprosjekt, og da tenkte vi på om vi skulle gjøre noe rundt det, og så kom dette seminaret opp og jeg ble invitert til å lede det, sier Henriksson.
Klockriketeatern omtaler seg som «Finlands interansjonale nomadeteater», og på sine nettsider forklares det hvorfor: «Vi vandrer rundt i verden som landstrykeren i Martinsons Vägen till Klockrike.» I likhet med Kvääniteatteri opererer også de uten et permanent teaterhus. «Verden er vår scene», forklarer de.
På spørsmål om hvordan det er for Henriksson å komme fra Helsinki for å jobbe med et kvensk teater i det høye nord, svarer Henriksson slik:
– Det er helt fantastisk. Jeg har lært så mye om det kvenske, hvert eneste minutt forstår jeg mer. Det er helt utrolig hva de har fått til på så kort tid, også med tanke på hvor stor oppgaven er og hvor stor betydning Kvääniteatteri har og kan ha for den kvenske identiteten, sier han.
Henriksson innrømmer at han ikke hadde utstragt kunnskap om kvenene på forhånd.
– Men jeg kjenner til Paulaharjus tekster, og da vi møtte teateret for noen år siden åpnet mine øyne seg for det og siden har jeg fulgt en del med, og lærer som sagt hele tiden.
– Har du rukket å få med deg noen av forestillingene?
– Nei, dessverre, ikke enda, men det skal jeg nok, sier han, og legger til:
– Men jeg fikk med meg en fin spokenword-konsert på Finnlitt, sier Henriksson, og snakker naturligvis om den velomtalte opptredenen til elektrolyrikk-duoen Kjersti Feldt Anfinnsen og Petter Pogo, som fikk strålende kritikker i Altaposten.
Les også: «Nok energi til å elektrifisere hele Melkøya»
Henriksson sier at han hovedsaklig er i Alta for å moderere seminaret, og at alt han får med seg rundt det kvenske bare er en bonus.
– Det er styret i Kvääniteatteri, de ansatte og ledelsen som gjør jobben. Jeg bare styrer, holder tiden og slike ting, sier han. Og han synes de klarer seg utmerket:
– Det går veldig bra, det er fantastisk stemning her og de jobber godt. Kvääniteatteri er veldig velkjent, så nå trimmer vi strategien litt. Vi ser på hvor «skipet» Kvääniteatteri skal styre i framtiden.
Han sier at det ikke finnes konkrete planer, men litt løsprat om en potensiell samproduksjon mellom teatrene en gang i framtiden.
– Jeg håper det. Personlig elsker jeg språk og derfor er Kvääniteatteri så spennende, og det samme med det kvenske språket og kulturen. Det er herlig å være her, avrunder Henriksson.