Tornedalsrådets medlemmer fra Sverige, Norge og Finland deltok på rådets årsmøte 22. mai 2024 i Ylläs. (Kuva: Tornionlaakson neuvosto)

 

Tornedalsrådet har sendt anmodninger om bedre infrastruktur, men responsen fra myndighetene har latt vente på seg.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

– Jeg har ikke fått noe svar verken fra Finland, Sverige eller Norge.

Slik svarer daglig leder i Tornedalsrådet, Tuula Ajanki, på spørsmål om det har kommet noen respons på den siste henvendelsen rådet har gjort til myndighetene i de respektive landene.

I vår har rådet, som Ruijan Kaiku skrev mandag, bedt myndighetene igjen se på muligheten for Kolari-Skibotn-forbindelsen. En tilsvarende henvendelse skal ha blitt sendt i fjor også.

Har prioritet

Dekningsområdet. (Skjermbilde fra Tornedalsrådets nettside)

– Men Finlands kommunikasjonsminister Lulu Ranne sa før sommeren, etter Nato-møtet i Tammerfors, at Finland skal satse på å gradvis gå over til samme sporvidde som resten av Europa, sier Ajanki.

– Dette, samt at jernbaneforbindelsen Narvik-Kiruna-Haparanda-Tornio, en ny jernbaneforbindelse mellom Kiruna-Svappavaara-Pajala-Kolari og forbedring av riksveg 21/E8, er de viktigste målsetningene deres akkurat nå.

På høstplanen

Videre sier Ajanki at Tornedalsrådets infrastrukturarbeidsgruppe har neste møte den 2. september.

– Vi holder på å planlegge tidsskjema for våre møter i hver medlemskommune, og da kommer vi også å gå mer detaljert inn i disse spørsmålene.

Hun kan også fortelle at rådet har et forprosjekt gående som heter «Grenseløst, trygt og livskraftig Norden.»

– Det står også på agendaen utover høsten, avrunder Ajanki.