Tekstilkunstner Åse Eriksen vant konkurransen om å få lage den nye bispekåpen. Olav Øygard er biskop for Nord-Hålogaland, han sier han gleder seg til å ta nykåpa i bruk. (Foto: Nord-Hålogaland bispedømme)
Biskop Olav Øygard er blant de relativt få menn som gleder seg til å få ny kåpe.
Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no
Stundom er det vrangt å høre hva som blir sagt, og Ruijan Kaiku var tydelig på at Nord-Hålogalands biskop Olav Øygard sa «mandagskvenen» da vi for noen dager siden pratet med ham. Enten det, eller «mandalskremen,» hvilke begge ga svak mening. Men det biskopen sa, var manndalsgrene, og saken, den gjelder veving og sying av ei kåpe. Ei vaskekte bispekåpe:
– I arbeidet med den nye kåpen har kunstneren vært inspirert av greneveving og nordlyset, sier Øygard. Etter lang tids bruk av den nåværende kåpen, skal nemlig ny lages. Biskopen sier han gleder seg til å ta den i bruk.
Har egne klær
– Det gjør jeg, og en slik bispekåpe kan brukes i både tjue og tretti år. Jeg synes det er fint å få fram at det i bestillingen fra bisperådet lå inne et tydelig ønske om ei bispekåpe inspirert av både samiske og kvenske tradisjoner. Tekstilkunstneren heter Åse Eriksen, og kåpen er nå i produksjon, sier Øygard.
Les også: – At vi har overtatt ansvaret for kvensk kirkeliv mener jeg er en styrke
Den norske kirke påspanderer sine biskoper egne klær, kåpen skal Øygard bruke i sine gudstjenester. Greneveving har solid og land tradisjon i Nord-Hålogaland, det er en oppstadvev, forklarer Øygard, altså en vev hvor renningen står vertikalt og blir tynget ned av stener. Oppstadveven er blant de eldste vev-redskapet verden har for veving av stoff, og har vært brukt i hele Europa.
Fikk mange forslag
I Norge har greneveving overlevd noen få steder, blant annet der de fleste kvenene bor, i Nord-Norge. Jobben ble utlyst som konkurranse, elleve forslag fra tre kunstnere kom inn, og juryen la vekt nettopp på Åses bruk av greneveving.
– Den nye bispekåpen vil gi uttrykk for at vi er opptatt av tradisjonene, med en veveteknikk som har stått spesielt sterkt i Nord-Troms, sier Øygard.
Fint foret
Vi tar med at fargevalget til kåpen, er i naturens farger. Også dette, klargjøres det fra bispehold, gir uttrykk for inkluderende vilje, i dette tilfellet duodji og käsityö og håndarbeid. Kjært barn mange navn. Kort sagt flittige tradisjoner fra våre tre kulturer i nord.
Og dersom du påtar deg bryet knyttet til reisevei, og på det viset får sett biskopen i aksjon i en gudstjeneste, tar vi med at den kåpen du ser ham i er vevd i kamgarn og ull. Og foret med silke. Det er fine greier i solid og slitesterkt materiale, kan det trygt meldes.