Mikkel Soleng Rundberg og Astrid Serine Hoel spiller en sentral rolle i forestillinga «Fuck, fuck, fuck.» (Kuva: Knut Åserud)
I tillegg til å besøke skoler har de sluppet egen låt på Spotify – og lagt opp til tre forestillinger som hvermannsen kan få med seg.
Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no
– Premieren gikk veldig bra og det virka som om elevene var helt med.
Det sier Astrid Serine Hoel, som spiller «kvenen» i skolegårdsforestillinga «Fuck, fuck, fuck», som hadde premiere onsdag denne uka ved Kongsbakken videregående skole i Tromssa/Tromsø.
– Og siden det var premiere, så var det også en del andre folk til stede, for eksempel fra fylkeskommunen, sier Hoel.
Forestillinga, som primært er for elever på videregående skole i Troms, er nemlig bestilt av Troms fylkeskommune, og er et historisk samarbeid mellom Kvääniteatteri, Beaivváš og Hålogaland teater.
Det er Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport som ligger til grunn for det hele.
Tøff og reflektert
– Det handler om kvenen, samen og nordmannen, og jeg spiller kvenen. Jeg vil si kvenen er ganske tøff og reflektert, i alle fall utover i forestillinga, sier Kvääniteatteri-skuespilleren.
Kvenen reflekterer blant annet over kvenenes rolle i samfunnet nå, og hvordan rolle hun får i dette stykket, forteller Hoel.
– Og så skjer det jo saker, litt konflikter for eksempel, og på et tidspunkt er kvenen også en slags diplomat mellom samen og nordmannen, sier hun.
Superduo: Det er Teodor Janson og Frank Jørstad (med ryggen til) som har skrevet manuset «Fuck, fuck, fuck.» Det var også de som skrev Kvääniteatteri sin debutforestilling «Näkymätön kansa/Det usynlige folket» som hadde premiere i 2022.
På spørsmål om hva hun personlig synes er det viktigste budskapet forestillinga kommer med, trekker hun fram budskapet om at framtiden ligger i ungdommens hender og at fornorskning fortsatt pågår.
– Det ligger også et viktig budskap der om at forsoningsarbeidet trenger lang tid. Man må finne nye ord, muligheter og løsninger til å forsones, og gå videre, sier Hoel.
Unik rap-utgivelse
Det er den samiske rap-artisten Nils Rune Utsi, bedre kjent som «SlinCraze», som er komponist for hele forestillinga.
– Det er første gang han gjør teaterkomposisjon, sier Hoel.
Og i forbindelse med forestillinga er det også sluppet en egen raplåt på Spotify. Den er skrevet av Utsi, mens nevnte Hoel sammen med skuespillerkollega Mikkel Soleng Rundberg er på vokal.
Hun synes utgivelsen er stas.
– Det er første gang det er gitt ut en låt som inkluderer både kvenske og samiske setninger, sier hun, og trekker fram én av strofene som kommer på tre språk:
– I slutten av låta siterer vi fra en tale Elsa Laula Renberg holdt på sørsamisk; «Vårt folks framtid ligger i deres hender.» Den setninga er også oversatt til tre språk, sier skuespilleren.
Låta har fått navnet «Oppgjøret», og på et tidspunkt kan man høre Hoel rappe at «kvener er som einer. Vi bøyer oss mot jorden, men vi brekker ikke.»
Hør den her:
Historisk samarbeid
– Dette er første gang de tre teatrene gjør noe sammen, så man kan si det er et historisk «tre stammers møte»-samarbeid, sier Hoel, og trekker fram at det er ungdom og elever på videregående skole som er målgruppa.
Hun forteller at forestillinga glir inn i norskfaget.
– Elevene har et opplegg på skolen i forkant, så ser de forestillinga, og gjør refleksjons- og diskusjonsarbeid i etterkant.
Spennende scenografi: Det meste som skjer i forestillinga, skjer oppe på et biltak eller et lasteplan. Fra venstre ser vi Kristoffer Anker, Mikkel Soleng Rundberg og Astrid Serine Hoel. (Kuva: Knut Åserud).
På spørsmål om hun har gjort seg noen tanker rundt viktigheten av et samarbeidsprosjekt som dette, svarer hun slik:
– Tabubelagte saker tas opp i stykket. Flere elever har sagt at det er fint at holdninger som er tabu er tatt med. Det gjør at de kan diskutere på et friere plan i etterkant.
Hoel sier at rapporten kan oppleves tung både fysisk og psykisk, og at språket ikke nødvendigvis er bare enkelt. Humoren i forestillinga, mener hun, gjør det mer tilgjengelig for ungdom.
– Også jeg føler at jeg skjønner mer av dette, og det er fantastisk å få lov til å formidle rapporten på en slik måte, sier skuespilleren.
Videre forteller hun at rapporten også er fysisk med i forestillinga.
– Vi leser opp noen sitater fra den.
Kollega-skryt
Ruijan Kaiku skrev for en tid siden om pickupen som skulle representere kvenene i denne forestillinga. Det er også en «norsk» og «samisk» bil med i scenografien.
– Det er den morsomste scenografien jeg har jobbet med. Det er Joar Nango og Øystein Tallerås som har stått for det. Fantastisk scenografi, som de har jobbet lenge med, sier Hoel.
– Og så er det utrolig morsomt at de også er våre turnébiler, og skal frakte oss rundt i hele fylket, legger hun til.
Alt som skjer i forestillinga foregår på og rundt disse bilene, opplyser skuespilleren.
Se alle medvirkende
På scenen
- Kristoffer Anker
- Astrid Serine Hoel
- Mikkel Soleng Rundberg
Team
- Regissør: Ellen Zahl Jonassen
- Scenograf: Joar Nango og Eystein Talleraas
- Kostymer: Ramona Salo Myrseth
- Dramaturg: Rawdna Carita Eira, Morten Kjerstad og Jenny Gisladottir
- Rekvisitør: Paul Albert Dzur
- Musikk: Nils Rune Utsi (Slincraze)
- Lys: Ingeborg Staxrud Olerud
- Teknikere: Karl-Magnus Malinen og Espen Nordheim
- Manus: Teodor Janson og Frank Jørstad
- Fotograf pressebilder: Knut Åserud
Prosjektet er støttet av Troms Holding AS og Troms fylkeskommune.
Kilde: Hålogaland teater
I tillegg skryter hun av regissør Ellen Zahl Jonassen.
– Hun er jo både kven, same og nordmann, og har hatt alle delene av seg selv med i dette arbeidet, som regissør for tre teatre samtidig.
Tre i ett: Ellen Zahl Jonassen er selv både kven, same og nordmann, og her er hun regissør for tre ulike teatre samtidig. (Kuva: Knut Åserud)
– Det har vært helt fantastisk å jobbe med henne. Vi har kun hatt fire uker med prøver, men hun er så strukturert, effektiv og full av humor, skryter Hoel.
Åpen for hvermannsen
Etter det Ruijan Kaiku kjenner til, og som det kan være verdt å merke seg for de som er interessert, er at det i tillegg til besøk i skolegårder rundt om i Troms også er satt opp tre åpne forestillinger, som alle kan komme å se.
To i Tromssa/Tromsø den 14. september, henholdsvis klokken 13 og 15, utenfor Hålogaland teater.
Den siste muligheten er på Hansinkenttä/Storslett, det skjer utenfor Halti den 1. oktober klokken 16.
Les også: