Bildet viser elever fra Vadsø ungdomsskole på besøk ved Vadsø museum – Ruija kvenmuseum. Nå skal elever fra samme trinn forsøke seg på kvensk kunst. (Arkivfoto: Liisa Koivulehto)
Gjennom ulike verksteder skal elever på ungdomstrinnet nå gis mulighet til å lage sin egen kvenske kunst.
Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no
«Kvensk/norskfinsk tradisjonskunnskap i møte med ei ny tid. Kväänin/norjansuomalainen tradisuunitieto kohtaa uuen aian.»
Det er navnet på et prosjekt igangsatt av Troms og Finnmark fylkeskommune ved seksjon for kunst- og kulturutvikling inkludert Gjesteatelieret i Vadsø. Det skal nå gjennomføres som et samarbeid mellom Den kulturelle skolesekken i Troms og Finnmark, samt Nordnorsk kunstnersentrum og Vadsø museum – Ruija kvenmuseum.
Prosjektet ledes av Nordnorsk kunstnersentrum, og elever ved Vadsø ungdomsskole og ungdomstrinnet fra Vestre Jakobselv skole skal delta.
– Hva vil det si å være kvensk eller norsk-finsk? Hva er kvensk håndverk? Hva er det som definerer dette, og hvordan kan du som elev være med på å bestemme hva det kan være? Dette er spørsmål vi stiller i pilotprosjektet i de kommende ukene, heter det fra Helle Ramstad, hun er rådgiver hos fylkeskommunen.
I prosjektet har de latt seg inspirere av verdens første kvenske kunstbiennale, den åpnet i Vadsø i høst. Nå inviterer de elevene til å lage sin egen kvenske kunstbiennale.
«Dette skal de gjøre gjennom ulike typer kunstverksteder, alt fra kunsthåndverk til performance, sammen med kvenske kunstnere og museumsformidler. Gjennom prosjektet får elevene smake på kvensk kultur ved å prøve ut materialer og verktøy, ved ta språket i munn, kanskje nyte en juleterte, og ved å uttrykke seg og reflektere over egen identitet», heter det fra Ramstad og de andre bak prosjektet.
Også deltakende kunstnere er kjent, de er Kristin Junttila Valkoinen, Maija Liisa Björklund, Liv Bangsund og Åsne Kummeneje Mellem. I tillegg deltar formidler Lisbeth Dragnes fra museet. Pilotprosjektet ledes av Janna Thöle-Juul og Kristin Risan fra Nordnorsk kunstnersenter.