Halti næringhage AS sitt prosjektteam (fra venstre) Anja Thonhaugen, Trude Indrebø, Marius Johansen (daglig leder) og Inger Birkelund. (Foto: Halti næringshage)
Halti Næringshage AS har fått internasjonale utviklingsmidler for å bistå reiselivsbedrifter i sin utvikling.
Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no
«Alt startet med prosjektet Our Stories der vi samlet inn lokale fortellinger fra personer og bedrifter for å vise frem kulturen og folket som bor her i nord. Our Stories ble avsluttet i 2019 med svært god måloppnåelse, noe som bidro til at prosjektet vant Arctic Award 2019 for arbeidet som ble lagt ned,» heter det fra Inger Birkelund i ei pressemelding fra Halti næringshage as utsendt onsdag 11. mars. Birkelund er prosjektleder i Halti Næringshage og særlig godt kjent for sitt kvenske engasjement.
Bakgrunnen er oppstart av «My Story – along the northern lights route,» et prosjekt som nå har fått midler: Interreg Nord, Troms og Finnmark fylkeskommune og Innovasjon Norge har gitt tilsagn på 2 millioner til prosjektet, som har et totalbudsjett på 827.622 euro. My Story har små reiselivsbedrifter i området fra Tromsø til Tornio i Finland som målgruppe, og prosjektperioden går fra : 1. februar i år til ut september 2022. Partnere er Lapland University of Applied Sciences, University of Turku – Finland Futures Research Centre, Pello Development, og Halti næringshage AS.
Skille seg ut
«Under evaluering av Our Stories fikk vi flere tilbakemeldinger fra bedrifter om hva de ønsket seg videre; de har behov for møteplasser der de kan treffe potensielle samarbeidspartnere og de har behov for å utvikle kunnskapen sin innenfor digital markedsføring. Det var derfor naturlig å gå videre med dette prosjektet som har økt fokus på bedrifter og bedriftsutvikling», sier Birkelund.
I pressemeldingen heter det at My Story vil gi reiselivsbedrifter «kunnskap om hvordan fortellinger forankret i bærekraftig kultur kan være sterke markedsføringsverktøy og hvordan disse kan brukes for å skille seg ut i mengden. Også Innovasjon Norge har økt fokus på historiefortelling som verktøy for kommunikasjon og samhandling; Gode historier engasjerer, og din forretningsmodell er historien om hvordan bedriften din fungerer.»
Bruke fortellinger
«Det handler om å treffe målgruppen og kunden der de er, og fange deres oppmerksomhet på deres premisser, noe vi finner igjen i Nordnorsk Reiseliv sine strategiverktøy», sier prosjektleder i Halti Næringshage, Anja Thonhaugen.
My Story gir reiselivsaktører tilgang til et program bestående av workshoper med fokus på hvordan bedriften kan skille seg ut gjennom å bruke fortellinger, samt skreddersydd rådgivning og bistand til hvordan hver enkelt bedrift kan jobbe for å bli mer synlig i markedet. Prosjektet skal også utforske hvilke digitale løsninger og kanaler som passer best til formålet.
«Vi oppfordrer alle reiselivsbedrifter som har ambisjoner om å vokse, om å ta kontakt med oss for å bli med i prosjektet» sier Marius Johansen, daglig leder i Halti Næringshage.