Musikk og identitet: Denne duoen ga mye til Vadsø kvenfestival og dens myldrende publikum. Foruten applaus fikk de masse tilbake, blant annet den gode praten om identitet. Vi ser Kauko Leskinen og Bjørn Bugge (til høyre). (Foto: Maureen Bjerkan Olsen)

 

På Vadsø kvenfestival møtte vi Bjørn Øivinn Bugge, selvdefinert «livsstilskven» som bidro i leveransen av Kauko Leskinens urbane kvenske musikk.

 

Maureen Bjerkan Olsen og Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no

 

Presis hvem av de to i duoen Kauko Leskinen/Bjørn Bugge som først nevnte begrepet for oss da vi snakket med dem under årets kvenfestival i Vadsø, er noe uklart. Men at det passer som hånd i hanske, det er sikkert:

– Absolutt. Visst er jeg en livsstilskven, bekrefter Bugge.

– I løpet av dagene her i Vadsø har jeg møtt mange mennesker som har en kvensk identitet, og opplever at de har vært veldig inkluderende. For meg betyr livsstilskven at man er søkende i sitt identitetsarbeid, noe jeg også er. Finne sine røtter og spor. Derfor passer ordet bra på meg, forklarer han.

Kven, så klart

Bugge forteller om mange gode festivalmøter. Hyggelige møter med folk som ikke bare omtaler seg som kvener, men som gjør det med den største selvfølge. Liksom svaret er så innlysende at spørsmålet er overflødig.

– Det gjorde inntrykk å møte folk som sier at ja, så klart er de kvener, selv om de kanskje aldri har tenkt spesielt gjennom det, sier musikeren.

– Så har det da også betydning for livet ditt, hvordan du tenker om deg selv, tilføyer han.

Urban kvensk musikk. (Foto: Maureen Bjerkan Olsen)

Bugge bekreftes å ha stortrivdes under festivalen. Spesielt nevner han vandreteateret i Annijoki, Vestre Jakobselv. Innblikket i blant annet fornorskningspolitikken i skoleverket i 50-årene, var egnet til ettertanke.

– En ting er å lese om det, noe helt annet er å høre det fra folk som har opplevd det på kroppen. På godt og vondt. De levde et hardt liv, men også et rikt liv, sier han.

Avansert og fengende

Bugge bor i Drøbak, men kommer opprinnelig fra Kristiansund. En kystby på linje med Vadsø. Som kystbyer flest en smeltedigel av etnisitet og identitet. Kvenfestivalen nordpå gjorde ham i så henseende ekstra nysgjerrig på egne røtter.

– Hvis jeg også begynner å rote litt bakover i tid, finner jeg nok spor både i den ene og den andre retningen, sier han.

Vi skylder å ta med at kollega Kauko Leskinen omtaler Bugge som en glimrende sologitarist på urban kvensk musikk. Og at Bugge har sitt eget hjemmeband, kalt «Zo Popi.» De lager avansert og fengende slags progressiv musikk. Identitetsforvirrende musikk, som Bugge spøkefullt kvitterer den som.

Som vi forstår, Leskinen og Bugge var engasjert inn for å opptre. Ved tre anledninger fikk publikum se og høre den dynamiske duo. Og deres feiende urbane kvenske musikk: Ved utstillingsåpningen på Kvenmuseet, konserten på QuænClub og konserten på Jakobselvkaia.

Inn i bildet

Etter den siste konserten, forteller de, kom en publikummer og skrøt av dem og sa at musikken gjorde at vedkommende så seg nødt til å revurdere sin egen identitet. Ikke kun knyttet til det kvenske, men også til egne holdninger til andre av livets mange spørsmål. Det, kan det meldes, er en god tilbakemelding for utøvende musikere. En type respons som enhver kunstner drømmer om. Leskinen har på relativt kort tid fått en musikalsk fot i den kvenske leiren.

– Musikken min er en blanding av norsk og finsk, og nå har også urban kvensk kommet inn i bildet, sier han.

Så het da også hans første album nettopp «Urban kven.»

Les også: Onnea päiväle – Kauko har bursdag på Kvenfolkets dag

Som sin kollega har også Leskinen reflektert mye over identitet. Inkludert det å være innvandrer i nytt land. Nytt språk og det hele. I Vadsø, sier han, var det rik anledning til å drøfte slike ting.

– I det kvenske miljøet virker identitet å være veldig sentralt, og et spørsmål som mange lurer på. Jeg tror nok også at alle mennesker, mer eller mindre, bakster med sin identitet i løpet av livet, oppsummerer han.

 

Klar for nye eventyr, nye oppdrag, nye kvenske møter. (Foto: Maureen Bjerkan Olsen)