Illustrasjonsfoto: (Arne Hauge)

 

Å søke midler hos Kulturdirektoratet kan være en knotete prosess. Men hjelpen er faktisk nær.

 

Tale Igeland Eilertsen
tale@ruijan-kaiku.no

 

Kulturdirektoratet har overfor Ruijan Kaiku sagt seg uenige i påstanden om at man selv må være byråkrat for å forstå søknadsprosessen. Slik at man med sjanse for suksess kan søke om midler fra eksempelvis nasjonale tilskudd til kvensk språk og kvensk/norskfinsk kultur.

Samtidig er det lett å gå seg vill når man søker, slik at informasjonen ikke treffer som den skal og det ender med avslag eller avkortning. Torbjørn Urfjell er avdelingsleder for samfunn og arena i kulturdirektoratet, og sier at de er til for å hjelpe:

– Vi tilbyr også veiledning til alle som ønsker det. Både før søknadsfrist og etter at vedtak er gjort, understreker han.

Det betyr i praksis at den kontaktinformasjon du får oppgitt når du søker og når vedtaket kommer – er til for å brukes. En anledning kvener i liten grad benytter seg av. Ruijan Kaiku er for eksempel kjent med at det i kjølvannet av den siste søknadsfristen, den som gikk ut i vinter, kun var 1 prosjektsøker som i ettertid tok kontakt.

Les også: Erkjenner ikke mangel på kompetanse

Det er med andre ord lov å kontakte direktoratet, i praksis den saksbehandleren som har behandlet søknaden din, og dermed få vite mer om hva som gjorde at din søknad ikke ble innvilget. Det fine med å ta kulturdirektoratet på ordet når de sier at de er på tilbudssiden, er at da blir også de mer kjent med det kvenske miljøet.

Vi tar med at det for tiden jobbes med å utvikle et mer brukervennlig søknadsskjema, selv om dette nye systemet ennå er et stykke unna.