Ungdomsbedriften Terä UB: Ronja Kristine Albrigtsen, Rina Gausdal Bredesen, Ronja Jensine Dalsaune Sætre, Vilde Martine Ratama og Andrea Johanne Wiik (Foto: Privat)

 

Den kvenske ungdomsbedriften Terä UB fra Nordreisa imponerte med sin knividé.

 

Heidi Nilima Monsen
heidi@ruijan-kaiku.no

 

Terä UBs forretningsidé er å lage kniver og slirer med kvenske motiver. Dette syns Ungt Entreprenørskap var en så god plan, at ungdomsbedriften stakk av med regionseieren i Gründeridol for Nord-Troms den 8. desember i år.

– Først skjønte vi ikke at det faktisk var vi som vant, så vi gikk alle sammen inn og sjekket om det var rett. Vi ble veldig overrasket da vi skjønte at vår idé vant, sier jentene i Terä UB. Ronja Kristine Albrigtsen, Rina Gausdal Bredesen, Andrea Johanne Wiik og Vilde Martine Ratama, som sammen med Ronja Jensine Dalsaune Sætre står bak ungdomsbedriften i Nordreisa. 

I premie fikk jentene et gavekort som skal brukes for å lage reklamefilm for produktet, før ny finalerunde i mars.

Logoen til Terä UB

Kvensk kultur

Jentene går i andre og tredje klasse ved Nord-Troms videregående skole, og sier de fikk ideen fordi de ville øke bevisstheten rundt kvensk kultur og språk.

– Vi føler det kvenske får for lite oppmerksomhet i lokalsamfunnet og samfunnet generelt, så vi ville sette fokus på det. Det er synd det kvenske er så bortglemt, og nå håper vi dette blir en suksess som gir økt engasjement og oppmerksomhet til kulturen, sier gründerne.

Jentene røper at de alle har kvenske aner, men at de aldri fikk lært språket.

– Kvenkultursenteret skal hjelpe oss med å oversette og finne noen ord som vi vil dekorere knivene med, forteller de.

Positive tilbakemeldinger

Gjennom en markedsføringsundersøkelse har jentene funnet ut at det er et marked for et slikt produkt.

– De tilbakemeldingene vi har fått både fra de eldre og de yngre har vært positive. Mange har også sagt at de er interessert i å kjøpe disse knivene når de kommer for salg, sier de.

Tanken er at produktene blir tilgjengelig på nyåret. Terä UB har allerede en facebookside, og skal lage en nettside slik at de får reklamert for produktet. I tillegg har en lokal butikk i Nordreisa sagt at de gjerne vil ta inn knivene. Men først må knivene produseres.

– Vi er ikke kommet i gang med produksjonen, men har fått tilsendt slirer som vi skal prøve ut og se om vi liker. Neste steg blir å bestille et par kniver etter å ha prøvd å gravere på de slirene vi har fått, forteller Ronja, Rina, Andrea og Vilde.

Praktisk og økonomisk

Ildri Jørgensen i Ungt Entreprenørskap i Troms presenterte juryens begrunnelse på en direktesending 8. desember.

– Det var tett mellom kandidatene og et vanskelig valg for juryen. Valget falt til slutt på en bedrift med en tydelig og klar forretningsidé som er både praktisk og økonomisk gjennomførbar. I tillegg til dette ønsker bedriften å sette et ekstra fokus på kvensk kultur, og retter seg derfor mot et marked som kan finnes i Nord-Troms med tanke på den kulturelle fortida i regionen, sa Jørgensen om juryens valg av Terä.