Illustrasjonsfoto fra kvensk formidlingsopplegg. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)

 

Skal gi elevene en «smak» av det kvenske.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

Hva vil det si å være kven eller norskfinne? Hva er kvensk håndverk? Hva kan kvensk kunst som lages i dag, være? Dette og mere til er spørsmål «Mie olen mie – Jeg er meg» har til hensikt å kunne besvare. I perioden 20. februar til 3. mars er det skolene i Nord-Troms som får besøk. Det framgår av turnéoversikten på nettsidene til Den kulturelle skolesekken (DKS).

Smakebit

«Mie olen mie – Jeg er meg» er en DKS-produksjon for elever på ungdomsskolen og videregående skole. Sammen med to kvenske kunstnere får elevene «smake» på kvensk og norskfinsk kultur ved å prøve ut materialer og verktøy, ta språket i sin munn, og ved å uttrykke seg og reflektere over egen identitet gjennom å skape kunst.

Elevene får en innføring i- og økt kunnskap om kvensk kultur, historie og identitet, blant annet gjennom en formidlingsfilm fra Vadsø museum – Ruija kvenmuseum.

De får også praktiske øvelser og tilgang til ulike typer materialer, og vil veiledes til å skape egne kunstverk og skal selv definere hva kvensk kunst kan være. De kan arbeide performativt, skape bilder eller skulpturer. Den vel fire timer lange workshopen avsluttes med felles kunstutstilling av elevenes kunstverk.

Formidlingen er produsert av Nordnorsk kunstnersenter i samarbeid med Kristina Junttila Valkoinen og Vadsø museum – Ruija kvenmuseum. Det hele er initiert og delfinansiert av Troms og Finnmark fylkeskommune, som også er som arrangør å regne. Den praktiske biten ledes av kunstnerne Kristina Junttila Valkoinen, Liv Bangsund og Siri Mari Vitalis Larsen, som alternerer under turneen.

Seks kommuner

Den 20. februar har det vært workshop på Skjervøy ungdomsskole, før ferden går videre til Kvænangen barne- og ungdomsskole 21. februar og Storslett skole i Raisi/Nordreisa 22. og 23. februar.

Videre får Olderdalen skole i Kaivuono/Kåfjord besøk den 24., Skibotn skole i Omasvuono/Storfjord den 27. og Manndalen skole den 28. februar.

Idet vi trer inn i mars er det Hatteng skole som får besøk den 1., før turneen avsluttes på Eidebakken skole og Lenangen skole i Yykeä/Lyngen, henholdsvis 2. og 3. mars.

Denne filmen er fra TestLab på Ruija kvenmuseum, og er oppført hos Den kulturelle skolesekken som noe lærerne kan bruke til forberedelse. Den gir også en smakebit av hva «Mie olen mie – Jeg er meg» er: