Kvääniteatteri (fra venstre) Torbjørn Naimak, Anne Toril Eriksen Balto, Inger Birkelund, Frank Jørstad og Ivar Johnsen. (Foto: Lene Hansen)

 

Vil at Kventeateret skal bli et lokomotiv for kvensk kultur.

 

Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no

 

Frank Jørstad er kunstnerisk rådgiver for ITU Kvääniteatteri SUS og deltok da teateret møtt Kulturdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet, torsdag denne uken.

«I møtet viste Jørstad til den rolle det samiske nasjonalteatret Beaivváš har hatt for utvikling av samiske kunstnere, og hvordan man ønsker at kventeateret kan bidra til å løfte fram kvenske forfattere, scenekunstnere, musikere og visuelle kunstnere,» heter det i ei pressemelding fra Kventeateret.

Les også: Spennende uke for Kventeateret

Fra nevnte teateret møtte også Torbjørn Naimak (leder av interimsstyret), Ivar Johnsen (generalsekretær Ruijan Kveeniliitto – Norske Kveners Forbund) og prosjektleder Inger Birkelund.

«Sammen presenterte vi våre etableringsplaner, vi snakket om hvordan vi ønsker å være en identitetsfabrikk for kvenske barn og unge og at vi setter oss høye mål om å bruke teaterets virkemidler til å løfte kvensk språk og kultur lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt – eller «glokalt» som vi sier i vår visjon. Fylkesråd Anne Toril Eriksen Balto og kulturrådgiver Lene Hansen fra Troms og Finnmark fylkeskommune bekreftet på møtet vår nye region sin politiske plattform, der kvensk kultur er forankret som satsningsområde.»

Fra departementene deltok statssekretærene Anne-Karin Olli (KMD) og Frida Blomgren (KUD) sammen med flere rådgivere. Kventeateret melder at de fikk en god gjennomgang av finansieringsordninger som kan hjelpe dem videre, selv om de melder at det fortsatt er en vei å gå for å sikre finansiering av kventeateret, både på kort og lang sikt.

«Vi opplevde møtet som svært godt. Vi ble tatt imot av engasjerte og interesserte delegater som ga oss positive tilbakemeldinger – på våre tanker om kventeaterets potensiale som spydspiss for kvensk kultur og språk, på betydningen teateret kan få for kvenske kunstnere, og vi fikk også en bekreftelse på at formuleringa så langt rundt organisasjonsmodellen var på riktig spor – et fleksibelt, effektivt og bærekraftig kventeater,» melder Birkelund, Naimak, Eriksen Balto, Jørstad og Johnsen.