Kvenene er satt på kartet: Barna i Lyngveien barnehage i Porsgrunn er vant til at verden er flerkulturell. Nå vet de også hvor kvenene kommer fra. (Foto: Ingvild Aagesen)
I regi av den lokale kvenforeningen startet det som prosjekt i skolen. Men, tenkte foreningen, hvorfor ikke i barnehagen også?
Av Unni Elisabeth Huru
I forbindelse med Kvenfolkets dag fikk de største barna i Lyngveien barnehage i Porsgrunn i år lære om noe nytt og spennende. Nemlig kvenene. Det morsomste var å telle til fem på kvensk, men de gjorde mye annet gøy også.

Å tegne og fargelegge det kvenske flagget er fint, da blir de unge kjent med våre kvenske symboler. (Foto: Ingvild Aagesen)
Bakgrunnen for markeringen var en forespørsel fra Norske kvener Ytre Oslofjord. Kvenforeningen startet for et års tid siden et prosjekt i Horten, der de ønsker at kommunens skoler skal få kunnskap om kvener inn i sin ordinære skolehverdag.
Til prosjektet er det samlet inn materiale som lærerne kan tilpasse egen undervisning. Det var styremedlem Hanne Øwre som fikk ideen om å prøve dette ut også i en barnehage i Porsgrunn kommune.
Kreative unger
Hun kontaktet fagansvarlig for barnehagene i sentrum sør, Ingvild Aagesen, for å høre om de kunne tenke seg å bidra. Sistnevnte ble interessert, også fordi Aagesen opplyses å selv ha kvensk bakgrunn. Læringsmålet ble satt, nemlig at barna skal få kjennskap til at det finnes kvener, samt litt om historien, flagget og geografien.

Hanne Øwre ble med i styret for Norske kvener Ytre Oslofjord på årsmøtet i slutten av februar i år. At en Porsgrunn-barnehage måtte markere Kvenfolkets dag var hennes initiativ. (Foto: Unni Elisabeth Huru)
Mer konkret gikk oppgavene ut på at barna skulle se på verdenskartet, for å forstå hvor kvenene bor, pluss tegne og fargelegge flagget, perle kvenrosa, se på NRK Super og telle på kvensk.
– Jeg synes det er gøy at de har vært så kreative, og at det traff på den måten det gjorde. Barna synes nok det var spesielt spennende å lære å telle, sier Øwre.
I denne korte videosnutten kan du se og høre hvordan Porsgrunn-barna og de voksne løste telleoppgaven:
Barna og flagget
– Barna gjorde mye på kort tid, var det noe du regnet med på forhånd?
– Jeg hadde nok ikke tenkt at det gikk an å gjøre alt dette på en dag. Samtidig fikk barnehagen ideer om hvordan de enda bedre kan tilpasse opplegget.
– Hva betyr opplegget i barnehagen for deg personlig?

Den som venter på noe godt: Barna lærte også hva kvensk tekake er for noe. Og at det det er, er noe som smaker veldig godt. (Foto: Ingvild Aagesen)
– Første reaksjon var at det var veldig rørende å få se bildene, og høre på lydfil der barna talte til fem mens de perlet. Jeg er glad for at andre kan få vite om kvener. At historiene om oss fortelles, sier styremedlem Hanne Øwre.
– Det er noe stort i det å kunne spre kunnskap. Og at folk får vite om de kvenske symbolene som kvenrosa, flagget og Kvenfolkets dag, sier hun.
Tar forsonings-ansvar
I Sannhets- og forsoningskommisjonens forslag til tiltak for å oppnå forsoningen etter fornorskningspolitikken, heter det at dette er et fellesansvar for samfunnet og at alle må bidra.
– Tenker du at barnehagen som kommunal institusjon har et spesielt ansvar for at barna tidlig lærer om kvener?
– Det er viktig at barnehagen som kulturformidler lærer barn om nasjonale minoriteter og urfolk. Dette kan gjøres uavhengig av hvor det er i landet, og om det finnes kvener der de bor.
Inspirere andre
Opplegget var også ment som en utprøving. Nå håper Norske kvener Ytre Oslofjord at flere Porsgrunn-barnehager hiver seg med. At de inspireres til å benytte seg av opplegget.
– Vi skal først ha en evaluering med Ingvild Aagesen. Hun kan si hvordan dette fungerte, og kanskje også hvordan spre dette videre. Det er hun som kjenner kommunen og systemet innenfra, sier Øwre.