(Med veletablert butikk i Vadsø er gutta bak Qvænbrygg klare for neste steg (Foto: Privat)
For tre år siden startet kameratene å brygge øl på det gamle slakteriet i Vadsø for lokalt salg og skøy. Nå blir de å finnes på landsbasis.
Sander Larsson Framnes
sander@ruijan-kaiku.no
Slakteriet i Vadsø stod lenge tomt, men nå brygges det øl for fullt innenfor dørene. Stian Didriksen, selger og medbrygger, sier han syns det er spennende å se Qvænbrygg bli så godt tatt i mot, både lokalt og nasjonalt.
– Vi brygger på kveldstid etter jobb, sier han.
Inntrykket folkene bak bedriften har fått, både lokalt fra og fra lengre sør i landet, er at folk syns det er interessant med øl fra Finnmark. Selve navnet Qvænbrygg valgte de mest for at det blir brygget i Vadsø, kvenhovedstaden. Dessuten liker de å ha finskinspirerte navn på ølene, med gøyale finske uttrykk.
Stian og co sier de syns det er morsomt å bidra til interesse for kvensk kultur, og sier at dette er noe de har planer om å fortsette med. Nå har de dratt i land avtale med Vinmonopolet.
– Selve prosessen for å få inn avtalen var mest byråkratisk, forklarer Stian Didriksen.
– Det var mest fram og tilbake med helsedepartementet gjennom søknader og skjema. Det tar uhorvelig lang tid.
I løpet av sommeren vil hvem som helst i landet ha mulighet til å bestille ølet deres via Vinmonopolets nettside, men de opplyser at det ikke betyr at man blir å finne Qvænbrygg i hver butikk.
Nå brygger de om lag 20 000 liter øl i året, og ser seg om etter å kunne automatisere produksjonen med flaskemaskin og satsing på fat og flasker.
– Målet er ikke å erobre verden, men i alle fall Finnmark, sier Stian.
Det kvenske bryggeriet har også en avtale med Gulaping ølkjede med over 100 butikker i landet, også i alle store sentre. Qvænbrygg er til stede i alle av dem, får vi vite.
I tillegg til å være ett av to bryggerier i Finnmark, selger de også lokalproduserte varer som ost fra Pasvik, nord-norsk kaffe, sauekjøtt fra Ekkerøy, og deilig hjemmebakt brød. Dette er noe de sier de har tenkt å fortsette med, og sammen utvikle produkter som går godt sammen med øl.
– Så lenge det er lokalt så tar vi det inn, sier Feldt Didriksen.
Når Ruijan Kaiku spør om planene deres for framtida, svarer han at de vil fortsette å øke sakte, men sikkert, og at de vil bli her en stund.