Hilja Huru påpeker at elevene slutter ikke å være kven selv om det ikke er to andre på skolen som vil ha kvenskundervisning (Foto: NKF)
Det skal ikke være antall elever eller geografi som gir retten til kvenskundervisning, men det at man er kven.
Heidi Nilima Monsen
heidi@ruijan-kaiku.no
Norske kveners forbund – Ruijan kveeniliitto syns at situasjonen der elever som ønsker kvensk i Alta kommune ikke får det er trist og unødvendig. De sier at de innen kort tid vil komme med sitt innspill til ny opplæringslov, også kjent som NOU 2019:23.
– I NOU 2019: 23 er det ikke foreslått noen endring i eksisterende rett til opplæring i kvensk. Den vil fortsatt være avhengig av minst tre elever, den vil fortsatt gjelde elever i Troms og Finnmark og den vil fortsatt ikke gjelder for videregående opplæring, sier NKF-leder Hilja Huru.
Individuell rett i hele landet
NKF ønsker at retten til opplæring i kvensk skal være individuell, gjelde hele Norge og også gjelde for videregående opplæring.
–Eksisterende rett er begrunnet i at eleven er kven og at han/hun dermed tilhører en nasjonal minoritet. Og kven vil man være selv om det ikke er flere enn den ene kvenske eleven på skolen, eller om eleven bor i Vadsø eller i Oslo, sier Huru, og legger til at man vil fortsette å være kven når man begynner på videregående opplæring.
Hun tegner følgende illustrasjon på problematiske forhold med dagens ordning.
–Det er tre kvenske lever ved en skole i Vadsø, og alle tre elevene har valgt opplæring i kvensk. Så flytter den ene eleven til Oslo. Konsekvensen blir at både de to elevene som blir igjen i Vadsø og eleven som flytter til Oslo, vil miste retten til opplæring i kvensk. Det til tross for at alle tre fortsatt vil være kvener, og fortsatt tilhøre en nasjonal minoritet, argumenterer Huru.
Slutter ikke å være kven
Norske kveners forbund påpeker at det ikke bør være antall elever eller geografi som gir retten til kvenskundervisning, men det at man er kven.
– I det 13-årige skoleløp må det være slik at elever som har kvensk i grunnskolen fortsatt får ha retten når de begynner på videregående skole. Man slutter ikke å være kven når man går over fra grunnskole til videregående opplæring, påpeker Hilja Huru.