Med godt vedlikehold skal denne tradisjonelle elvebåten kunne frakte folk på elva i opp mot 30 år, opplyser båtbygger Arnfinn Kaaby.
(Foto: Arne Hauge)

 

Denne solide elvebåten er bygget på tradisjonelt Porsangervis med furu fra nærområdet.

 

Heidi Nilima Monsen
heidi@ruijan-kaiku.no

 

Da det i sommer ble arrangert kurs i elvebåtbygging i Porsanger, fikk Arnfinn Kaaby være med å bygge en tradisjonell elvebåt. Den er nå påmeldt som det tyngste og lengste bidraget til Ruijan Kaikus konkurranse «Kvenske kulturmarkører.»
– Jeg er jo vokst opp med kombinasjonsbruk med jordbruk og fiske, og da var båtbygging en del av dette, så mye av teknikken som ble brukt til bygging av elvebåten var jeg kjent med fra før, forteller Kaaby om sitt første møte med elvebåtbygging.

Lokale materialer
Han kan fortelle at første del av kurset ble avholdt i den finske kurslederens hjembygd i Utsjok, og kjølene ble også laget klar der.
– Resten av båtene ble laget i Lakselv av lokale materialer, forteller Kaaby, som altså deltar med en 6 meter lang elvebåt i Ruijan Kaikus kulturmarkørkonkurranse.
Tilsammen ble det laget 5 båter: En tradisjonell stakebåt på 8.5 meter som skal bli brukt i museumsøymed, samt 4 kombinasjonselvebåter av ulike størrelser og av mer moderne utførelse, blant annet med plass til motor.
– Hovedforskjellen er at stakebåten er spiss både foran og bak, slik at den kan manøvreres enklere ved staking. Den er ikke beregnet for motorfeste. Hele båten er laget av tre, den er tjærebrent med tjære fra mila til Sverre Opdahl, og i tjæra er det blandet inn reinhår, forteller Kaaby.
Teknikken som er brukt og selve båtmodellene er noe som har blitt brukt av kvener i Porsanger i århundrer.
– Treverket er herfra, og båten tilpasset etter det materialet man har, sier han.

Svært stabil
Elvebåtene som bygges i Lakselv er kjent for å ha en svært stabil og fleksibel konstruksjon, og man kan ligge godt ut på sida og hale inn stor fisk uten at den velter. Stakebåten har plass til 3 fiskere og 2 stakere.
– Det er den flate bunnen som gjør den så stabil. Den kan også brukes på mange ulike steder i elva, også der det bare er ti centimeter vanndybde, forteller båtbyggeren.
Ved godt vedlikehold, kjærlighet og årlig tjæring vil en slik båt fint kunne brukes i opp mot 30 år.

Kaaby røper at det ikke tok spesielt lengre tid å lage stakebåten enn de mer moderne båtene.
– Det å blande reinhår i tjæra var vel det mest tidkrevende, sier han.

Stakebåten er spiss i begge ender. Mindre egnet for påhengsmotor, perfekt for staking. Her er Jouni Laiti og Dagfinn Lindbäck i full sving med bygging av båten som skal stå på RiddoDuottarMuseat (Foto: Arnfinn Kaaby)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arnfinn Kaaby stiller med sin 6meter lange elvebåt i kulturmarkør-konkurransen:

I dag står Arnfinn Kaabys elvebåt i Børselv i påvente at isen går av elva og laksesesongen starter opp. (Foto: Arnfinn Kaaby)