.
Det ble stående applaus for den egenproduserte forestillingen «Rallar og bus» om livet i gruvene i Nord-Troms. Nå blir det turné!
Heidi Nilima Monsen
heidi@ruijan-kaiku
Paaskiviikkopublikummet fikk fredagen oppleve musikkteateret «Rallar og bus», en unik musikkfortelling som tar publikum med på en tidsreise til slutten av 1800-tallet og livet i gruvene i Nord-Troms.
– Det var helt fantastisk! Vi hadde ikke turt å drømme om en slik mottakelse, sier Lise Brekmoe ved Nord-Troms museum etter at den stående applausen hadde roet seg. Det var museet som sto bak prosjektet, og med seg hadde Brekmoe riksspillemann Daniel Wikslund fra Tornedalen, Øystein Fredriksen, Rallarkoret, Inger Birkelund og Mats Dimming.
– Jeg er svært stolt av oss alle. Jeg syns vi fikk det god til, til at vi bare har jobbet med dette siden februar.
Fikk jobb i gruvene
Fortellingen Rallar og bus handler om gruvedriften i Ankerlia i Kåfjorddalen, og er fortalt gjennom to rallere spilt av henholdsvis den svenske riksspillemannen Daniel Wikslund og reisamannen Øystein Fredriksen.
Etter å ha overbevist selveste direktøren om at de skal jobbe alt for mye for alt for lite lønn, samt at de på tro og ære lover å ikke bli med i noe fagforening, får de to jobb i gruvene. Gjennom forestillingen følger vi de to karene gjennom blodslit og drømmer om rikdom, festligheter og gruveulykker med dødelig utfall. Og hva skjer når de finner ut at de skal trosse direktøren ved å danne fagforening?
– Det som var viktig for oss var å formidle den felles historien vi har med Sverige og Finland. Svensk var jo også gruvespråket her i Troms, fordi det ofte var der kompetansen kom fra. Derfor var det så fint at vi hadde med Daniel Wikslund. I tillegg til å være en dyktig musiker, så er han jo svensk og så kan han jo også meänkieli, sier Inger Birkelund.
Inspirert av gamle avisoppslag
Fortellingen skildres også gjennom øynene til en kvinnelig journalist, spilt av Inger Birkelund, som rapporterer til sin redaktør om livet i gruvene. Gjennom sine brev kan hun fortelle om det rike bysamfunnet som har vokst opp rundt gruvene, men også om stor nød og svært farlige arbeidsforhold. Og til slutt om begivenhetene som til slutt setter kroken på døra for gruvedriften.
– Da vi gjorde reserch for å skrive historien, ble vi veldig inspirert av det Nordlys hadde skrevet om gruvelivet på Ankerlia. Derfor ble det et naturlig grep å bruke journalisten som fortellerstemme, forteller Inger Birkelund, som innrømmer at det neppe var sannsynlig med kvinnelige journalister på gruveoppdrag i den tida.
– Fortellingen er jo en blanding av virkelighet og fiksjon, sier hun.
Ville formidle skjult historie
Forestillingen kom i stand ved at museet ønsket å formidle regionens gruvehistorie.
– Til nå har dette vært en lite formidla historie i vår region. Det ene er hva gruvene gjorde med samfunnet, men en annen del er den store migrasjonen fra Sverige på grunn av dette. Det var mange som satset alt på å skape nytt liv i Nord-Troms, og regionen hadde sett helt annerledes ut uten dette, sier Brekmoe som syns det var svært spennende å være med på å utvikle et musikkteater.
– For museet er dette en helt ny måte å formidle historie på, og det ga jo helt klart mersmak. Nå håper vi dette vil få et liv også etter turneen. Kanskje blir det andre slike prosjekter også, sier hun lurt.
Turné i august
For turné blir det. Forestillingen under Paaskiviikko blir nemlig ikke den eneste gangen publikummet i Nord-Troms får møte Rallar og bus. I midten av august bærer forestillingen ut på turné i regionen.
– Det blir artig! Det er jo alltid litt tungt og tomt etter en forestilling. Med turneen har vi noe å se frem til, sier Inger Birkelund som gleder seg stort til å dele fortellingen med resten av Nord-Troms.
Turneen avsluttes den 20. august med uteforestilling på det gamle gruveanlegget i Ankerlia.
– Det blir sterkt å ha forestillinga på det stedet hvor historia utspant seg i virkeligheten, sier Birkelund som håper på å få til en folkefest tilknytta finalen.
– Det hadde vært stas om publikum stilte opp i tidsriktig antrekk, sier hun.
Trackbacks/Pingbacks