Kristine Hansen og Eili Bråstad inviterer til en audiovisuell reise i tid og sted, om en fraflyttingstruet bygd med sterke kvenske tradisjoner. Det skjer i Tromsø i kveld. (Kuva: Mali Ryeng Gove) 

 

Det er vår, det er Vårscenefest 2024, og det er klart for verdenspremiere på Pyssyjoki, en fire timer lang audiovisuell forestilling.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

I anledning scenekunstfestivalen Vårscenefest 2024, som går av stabelen i Tromssa/Tromsø 1. til 4. mai, kan publikum bli med på en forestilling, en audiovisuell reise i tid og sted, under navnet Pyssyjoki.

Det skjer i dag, 2. mai fra klokken 20, og forestillingen vil vare i cirka 4 timer. Publikum kan imidlertid komme og gå som de vil.

Det er den Alta-bosatte komponisten Kristine Hansen og billedkunstner, filmskaper og produsent Eili Bråstad fra Nordreisa som står bak forestillinga.

Portrett av kvenbygd

Bakteppet for navnet Pyssyjoki, som også er det kvenske navnet på Børselv i Finnmark, er at både lyd og bildematerialet til forestillingen er hentet derfra.

Informašuuni kvääniksi

«Pyssyjoki» – tuorestai 2.maikuuta kello 20:00

Publikumi kuttuthaan audiovisuaaliselle reisule, reisu ajassa ja paikassa. Astu runshaasseen tilhaan, jossa vapaa hunteeraus ja täyđelinen leppääminen oon tervettulheita. Pyssyjoki oon kväänin nimi Finmarkun Børselville, josta esityksen ääni- ja kuvamateriaali oon korjattu. Esitys tuo framile portretin tästä kväänikylästä, esitelty taitheiliijoitten subjektiivisen tulkittemisten kautta. Esitys kestää n. 4 tiimaa, ja publikumi saatethaan tulla ja mennä niinko haluthaan.

Kaltti: Vårscenefest

Dette blir, ifølge informasjon fra scenekunstfestivalen, et portrett av den kvenske bygda, presentert gjennom kunstnernes subjektive tolkning.

Underliggende for forestillingen er den kvenske identiteten, og duoen skal ha et ønske om å bidra til å løfte den kvenske kulturarven inn i en samtidskunstlig kontekst.

Verdenspremiere

Komposisjonen tar utgangspunkt i salmen Mun syđän sielä kulkkee (Mitt hjerte alltid vanker), og Hansen tar i tillegg i bruk håndplukkede steiner fra Hestnesfjellet, trommer, kantele, vokal og elektronikk.

Bråstad står bak den visuelle opplevelsen, som i likhet med musikken også framføres live. En guidet tur gjennom konkrete landskap over i mer abstrakte univers. Til en natur som puster og pulserer, og som oppfordrer til refleksjon omkring tid, rom, identitet og forandring, framgår det av informasjonen.

«Bli med inn i et rom der frie tankestrømmer og total avslapning er hjertelig velkommen», skriver festivalen.

Om kunstnerne

Kristine Hansen (f. 1989) Slagverker og komponist bosatt i Alta. Har siden 2017 arbeidet med prosjektet Lyd-ID, som går ut på å lydidentifisere steder i Nord-Norge. Produksjonen Láhpoluoppal ble til album og solokonsert, inspirert av samisk tradisjonsmusikk og fremført bl.a. på hennes selvlagde perkusjonsinstrument ReiLimba. Hansen har laget musikk til Eili Bråstads prisbelønnede kortfilm Skádja (2022). Til daglig arbeider hun på Alta VGS og som pianist i Alta dementskor. Hansen har utdanning innen kammermusikk, og har master i utøvende klassisk slagverk fra Universitetet i Tromsø.

Eili Bråstad (f. 1981) Billedkunstner, filmskaper og produsent fra Nordreisa, med base i Oslo. Hun arbeider med videokunst og live videoredigering, og kortfilmene hennes har vært vist på en rekke utstillinger og filmfestivaler i inn -og utland. Tematisk arbeider hun med skeive, samiske og kvenske prosjekter. Bråstad har bachelor i bevegelige bilder fra Nordland Kunst og Filmhøgskole, og master i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo.

Kilde: Vårscenefest

Arbeidet startet for fire år siden, da Hansen gjorde sine første lydopptak i Børselv, en bygd med sterke kvenske tradisjoner som sliter med fraflytting. Et ønske om å tillegge musikken et visuelt aspekt, gjorde at Bråstad ble kontaktet.

Resultatet av samarbeidet er altså verdenspremieren i Tromsø i kveld.

Fra arkivet:

Kristine lyd-kartla Børselv