Her ser vi styret i Norske kveners forbund – Ruijan kvääniliitto. De trådte sammen etter landsmøtet i april i år. (Foto: Vilde Christoffersen Walsø/Nkf-Rk)

«De akutte sakene har vært så presserende at det langsiktige arbeidet for et kventing ikke har blitt løftet.» Uttalelse fra Norske kveners forbund, ført i pennen av nestleder Rune Sundelin.

Med jevne mellom kommer tanken om et kventing på banen. Sist ble ideen lansert av Geir Wulff, redaktør i Sagat. Tanken ble også støttet av Ruijan Kaiku på lederplass. Idéen om et kventing er moden for debatt. Dette er en debatt kvenene bør ta nå. Et kventing vil kunne sikre at kvenske synspunkt i viktige saker blir hørt.

Spørsmål som bør diskuteres:

Hva vil kvenen med et ting?
Hvordan skal de organiseres?
Er dette den viktigste saken nå?

Det er imidlertid ikke slik at kvenene ikke har noen demokratisk funderte talerør i dag. Norske kveners forbund – Ruijan kvääniliitto har over 1600 medlemmer fordelte på 16 lokallag. Norske kveners forbund – Ruijan kvääniliitto jobber etter demokratiske retningslinjer. De meninger forbundet fremmer er behandlet gjennom grundige demokratiske prosesser.

Når mange kvener har vært «lunkne» til et kventing, trur jeg det skyldes at mange er redd for at diskusjonen om et ting skal spore av den viktige kampen for å sikre kvensk språk og kultur. De akutte sakene har vært så presserende at det langsiktige arbeidet for et kventing ikke har blitt løftet.

Norge følger i dag ikke opp rammekonvensjonen for Nasjonale Minoriteter. Kvenenes rettigheter er ukjent i store deler av forvaltningen. En presisering av hva disse rettighetene innebærer mangler. Derfor er det behov for en grundig utredning om kvenens rettigheter og grunnlaget for bevaring og utvikling av kvensk språk og kultur. Sentralt er hvordan kvenene skal kunne være med å styre utvikling for kvensk kultur. Derfor må en slik utredning også drøfte behovet for et kventing.

Sannhet og forsonings dokumentet viser at det er langt fram til likeverd mellom minoriteter. Slik sett ser vi i Kvenforbundet fram til å også kunne løfte fram forslag om et mulig kventing for bevilgende myndigheter.

Rune Sundelin
Nestleder