‘Jernbane’ norjaksi, ‘rautatie’ kvääniksi. (Illustrašuunikuva: Pål Vegard Eriksen)

 

Anmoder den norske og finske regjeringen om å se på muligheten for Kolari-Skibotn-forbindelsen, knyttet til utredninga av Nordnorgebanen.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

I et brev adressert Statsministerens kontor og en rekke ulike departementer, datert 22. mai 2024, anmoder Tornedalsrådet om at Norges og Finlands regjeringer, som en del av det pågående utredningsarbeidet knyttet til Nordnorgesbanen, på nytt tar opp og ser på muligheten for en jernbane mellom Kolari og Skibotn.

«Tornedalsrådets årsmøte mener det er spesielt viktig at regjeringene i våre land forbereder seg for eventuelle framtidsbehov og utreder muligheten for en forenende jernbaneforbindelse mellom Norge og Finland. Både med tanke på forsyningsberedskap og sikkerhet er det viktig å satse på ytterligere jernbaneforbindelser til strategiske havner i Nord-Norge», skriver rådet.

Ruijan Kaiku har kontaktet rådets daglige leder, Tuula Ajanki, for å høre om det har kommet noen respons, men har i skrivende stund ikke fått svar.

Knutepunkt

I skrivet trekker Tornedalsrådet også fram nordområdets økende rolle knyttet til viktige investeringer som berører alle tre land, og at Nord-Sverige, finsk Lappland og Troms og Finnmark utgjør et felles næringslivs- og arbeidsmarkedsområde.

Faktaboks: Tornedalsrådet

  • Rådet er en samarbeidsorganisasjon for svenske og finske kommuner i Tornedalen, samt de kommunene i Norge som grenser til Tornedalen.
  • Kommunene Yykeä/Lyngen, Omasvuono/Storfjord, Kaivuono/Kåfjord og Raisi/Nordreisa er tilsluttet rådet fra norsk side. Terje Olsen fra Nordreisa er 1. nestleder.
  • Rådet dekker et område med spennvidde på 600 kilometer, med sine om lag 96 000 innbyggere, fra Tornio og Haaparanta til Lyngen.

Kilde: Tornedalsrådet

«Gruveindustrien, reiselivsnæringa, skogsindustri, sjømatindustri, samt det grønne skiftet og de planlagte nordlige vindkraftparkene for økt elproduksjon er samfunnsmessige svært viktige investeringer, som forutsetter økt arbeidskraft og flere innbyggere i området. En velfungerende infrastruktur og grenseoverskridende trafikkforbindelser er således viktige attraksjonsfaktorer», skriver de.

Videre mener rådet at mangel på jernbaneforbindelser og dårlige veier utgjør en uunngåelig stor flaskehals og er til hinder for utviklingen både av Tornedalen og hele nordområdet, og viser til at Tornedalen er et knutepunkt når det gjelder grenseoverskridende jernbane- og veiforbindelser i dette området.

«Årsmøtet i Tornedalsrådet oppfordrer regjeringene i Finland, Sverige og Norge til å se det betydningen av nordområdet i en større sammenheng og å ta modige beslutninger.»

Totalforsvar

Ifølge avisa Ságat skal et nærmest likelydende budskap ha blitt sendt i brevsform til norske myndigheter også etter årsmøtet i Tornedalsrådet i 2023.

Og i januar 2024 kunne Framtid i nord melde at Storfjord kommune, som er medlem av rådet, i et høringssvar til Konseptvalgutredning (KVU) for transportløsninger i Nord-Norge, gjorde det klart at det er på høy tid med en jernbaneforbindelse mellom Norge og Finland:

«Det er nå på høy tid at sentrale myndigheter tar ansvar sammen med Finland for at strekningen blir realisert. Strekningen vil ha meget stor viktighet i totalforsvarssammenheng» heter det av høringssvaret, ifølge avisa.