Eskild Johansen sammen med makker Jorg Hauan jobber for tiden med et kvensk data-spill. KUVA: PRIVAT

Eskild Johansen sammen med makker Jorg Hauan jobber for tiden med et kvensk data-spill. KUVA: PRIVAT

Firmaet Modhi Rohkee får midler til å utvikle dataspillet Ruija, basert på kvensk kulturhistorie. Spillet skal inneholde funksjoner som er inspirert av andre dataspill som er populære blant barn og ungdom.

Heidi Nilima Monsen
heidi@ruijan-kaiku.no

Regjeringen har nå fordelt 2,55 millioner kroner til ulike tiltak for kvensk språk og kultur. Deriblant til et dataspill om kvensk kulturhistorie.
– Dataspill er en helt ny arena for kvensk språk og kultur. En kombinasjon av spill og læring er et godt virkemiddel for å øke interesse for og kunnskap om kvensk kultur og historie blant barn og unge, sier statssekretær Anne Karin Olli.

Vil møte de unge på deres arena
Det er Eskild Johansen, gjennom enkeltmannsforetaket Modhi Rohkee, som står bak dataspillprosjektet. Han syns det er artig at statssekretæren trekker fram dette prosjektet som viktig kultursatsing.
– Det er klart at det kjempestas at dette prosjektet blir lagt merke til. Det betyr at departement syns dette er spennende, og at det er viktig å spre kvensk språk og kultur på moderne måte. Det er bra at departementet tør å tenke nytt, påpeker Johansen.
Spillet skal først og fremst lages for bruk på mobiltelefoner og nettbrett.
– Vi ser at det er det på disse arenaene det er lettest å treffe de unge. Tanken er at spillet skal brukes av barn fra åtte år og oppover, men vi skal ha med elementer slik at spillet passer for de fleste, sier han.
Johansen samarbeider med  Jorg Hauan, som driver et eget spillutviklingsselskap i Tromsø og som tidligere har jobbet i USA. Hauan har også jobbet med eventyrspill på samisk.
– Vi har diskutert dette i tre år. Nå er vi svært glade for endelig å komme i gang, sier Johansen.

Basert på ungdomsbok
I følge Johansen er det tenkt at spillet skal være løselig basert på Hans Kristian Eriksens ungdomsbok, Flukten til havet (1985) hvor man møter Juhani og Hilja som måtte reise til Norge på 1800-tallet.
– Jeg syns det er en fascinerende historie. Spillet skal hete Ruija, og være et narrativt spill hvor en skal få innblikk i kvensk historie og folkevandringen. Vi ønsker også å integrere kvensk språk inni dette, og håper å kunne samarbeide med instituttet, sier Johansen.
Han sier at dette skal være et slags undervisningsspill, men at det er viktig å lage det så underholdende som mulig, for dersom barn og unge «lukter skole» av dette, blir det neppe så fristende for dem å bruke det.
– Våre barn er jo også stort sett norskspråklige, så det er viktig å møte de der de er og på en måte som de forstår, påpeker han.
Johansen håper at man gjennom spillet vil pirre unges interesse for det kvenske språket og kulturen.
– Vi håper jo at effekten blir mer interesse for det kvenske. Dette handler om å skape en bevissthet og spre det glade budskap, sier han.

Vil utvide konseptet
Johansen forteller at han etterhvert håper de får muligheten til å kunne utvide spillkonseptet, blant annet med å bygge på historien, og kanskje bruke språket i større grad.
– Nå har vi fått midler til å komme i gang med det som i utgangspunktet skal være et toårig prosjekt med planer om testing av betaversjon i år, og å gjøre det hele ferdig neste år.  Ser vi at det er stor interesse for dette, ønsker vi jo å jobbe videre. Nå håper vi at departementet ser nytten av prosjektet, og vil være med videre, sier Johansen som nå er i en planleggingsprosess sammen med makker Hauan.